Automatyzacja Kognitywna
Automatyzacja kognitywna – kolejny krok automatyzacji procesów
3 minPOZOSTAŁO

Automatyzacja kognitywna – kolejny krok automatyzacji procesów

RPA i cognitive automation to terminy, które często używane są zamiennie. Istnieją jednak między nimi znaczące różnice, nie tylko w sposobie działania, ale i możliwościach. Podczas, gdy RPA to prosta automatyzacja powtarzalnych zadań, technologia kognitywna imituje zachowania człowieka, wykorzystując część umiejętności typowych dla ludzkiej percepcji. W efekcie zakres tego, co możemy automatyzować jest znacznie większy, a efekty biznesowe dużo wyraźniejsze.

Automatyzacja Kognitywna

Co możemy zautomatyzować?

Rynek tradycyjnych rozwiązań RPA wciąż rośnie, choć stosowane rozwiązania mają niekiedy nawet 20 lat. Dlatego do RPA zaliczane są nawet tak nieskomplikowane mechanizmy jak makra w excelu lub, co prawda bardziej zaawansowane, ale wciąż niezbyt innowacyjne rozwiązania BPA (Business Process Automation). Automatyzacja kognitywna, zwana też inteligentną, jest w stanie uczyć się oraz optymalizować. Manualne „kliknięcia” (RPA) zastępowane są przez mechanizmy rozumiejące język naturalny, wspierające decyzje w oparciu na zaawansowanych modelach, które tworzą rozwiązania realnie wspierające użytkownika w codziennej pracy.

Dzięki technologii automatyzacji kognitywnej zautomatyzować możemy niemal wszystko. Dla przykładu, wszelkie uciążliwe (np. z punktu widzenia obsługi klienta) zadania, takie jak odpowiedzi na pytania klientów – dzięki mechanizmom kognitywnym przestają być nielubianą rutyną. Rozwiązanie nie w tylko wyszukuje informacje w dokumentach i systemach firmy, ale też formułuje odpowiedź, biorąc pod uwagę dane pochodzące z systemu czy dokumentów dostarczonych przez klienta. W efekcie, czas potrzebny na „obsługę” takiego pytania skraca się z nawet kilku godzin, do paru minut lub sekund.

Automatyzacja Kognitywna

Wykorzystanie technologii poznawczych, kognitywnych do automatyzacji może więc przynieść firmie niemal natychmiastowe korzyści:

  • Większa wydajność – możliwość realizacji znacznie większej liczby procesów jednocześnie
  • Oszczędzony czas pracowników, którzy mogą wykorzystać go na bardziej wymagające zadania
  • Zmniejszone koszty i czas obsługi – zwiększone zadowolenie i lojalność Klientów
  • Zmniejszona liczba potencjalnych błędów – większa liczba przeanalizowanych danych i dokumentów

Czy automatyzacja kognitywna to trudny i kosztowny proces?

Oczywiście, podobnie, jak w wypadku RPA, wdrożenie procesów cognitive automation może być i kosztowne i niełatwe. Pracownicy firmy mogą mieć początkowo opory przed powierzeniem swoich zadań, konfiguracja może okazać się trudna lub wymagająca umiejętności programistycznych, wdrożenia tego typu innowacji są czasochłonne, kosztowne oraz trudne w utrzymaniu – np. przez brak odpowiedniej, wykwalifikowanej kadry.

Odpowiedzią na te bolączki są rozwiązania takie jak Kognitywny Pomocnik (Cognitive Hand), aplikacja opracowana przez spółkę 4Semantics z grupy TUATARA. Pomocnik wykorzystuje mechanizmy NLP (Natural Language Processing) do zrozumienia dokumentów, pochodzących z wszelakich źródeł oraz „obserwuje”, jak użytkownik pracuje z aplikacjami biznesowymi. Pozyskane w ten sposób informacje wykorzystuje następnie nie tylko do wypełniania formularzy. Pomocnik podpowie dane, jakie należy uzupełnić, pomoże podjąć decyzję, a nawet zredagować tekst odpowiedzi do Klienta.

Co ważniejsze, cały proces wdrożeniowy jest prosty i szybki. Przetestowanie Kognitywnego Pomocnika – od pierwszych warsztatów i wyboru obszaru testów, przez konfigurację i testy, po zakończenie wdrożenia i wyciągnięcie wniosków to maksymalnie 4-6 tygodni.

Dowiedz się więcej na: http://thecognitivehand.com

Spodobało Ci się?