W tym roku IBM Think odbył się w malowniczym San Francisco. W dniach 12-15 lutego 2019 hala Expo przekształciła się w kampusy, w ramach których odbyło się prawie 2000 biznesowych i technicznych sesji prowadzonych przez najlepszych światowych specjalistów i innowatorów w branży. Spektrum poruszanych tematów było niezwykle szerokie – od chmury, przez Blockchain, IoT, Quantum computing, przez sztuczną inteligencję, po wykorzystanie Big Data i najnowszych technologii w biznesie dla jego większej efektywności i bezpieczeństwa.
TASIL – platforma monetyzacji danych
TASIL — stworzona przez firmę TUATARA platforma monetyzacji przy zastosowaniu przetwarzania ogromnych ilości danych w czasie rzeczywistym już od prawie roku działa w Omanie. Zaprojektowana w oparciu na oprogramowaniu IBM, z wykorzystaniem głębokiej wiedzy branżowej oraz zapewniająca najwyższy poziom bezpieczeństwa danych, platforma TASIL przekształca dane operatora telekomunikacyjnego w wartość biznesową.
TASIL to rewolucja w marketingu cyfrowym
Samoobsługowa platforma TASIL może być wykorzystywana przez klientów biznesowych operatora, umożliwiając im przeprowadzanie hiperprecyzyjnych, wielokanałowych kampanii marketingowych działających w czasie rzeczywistym. TASIL oferuje klientom filtry i segmenty behawioralne, które na podstawie danych o użytkownikach usług telekomunikacyjnych (demograficznych, informacji o lokalizacji czy zwyczajach), dostarczają TASILowi wskazówek, umożliwiających znalezienie odpowiednich odbiorców dla konkretnej kampanii.
W praktyce oznacza to, że TASIL umożliwia na przykład kawiarni wysłanie zaproszenia na kawę kobietom, które często robią zakupy i które właśnie przechodzą obok. Dokładne mierzenie konwersji z reklamy pozwala także na precyzyjne retargetowanie grupy odbiorców w innych kanałach komunikacji, np. w social mediach.
Modele biznesowe oparte na monetyzacji danych
W listopadzie 2018 roku MIT Sloan Management Review opublikował klasyfikację modeli biznesowych monetyzacji danych. Autorzy wyszczególniają trzy modele zewnętrznej monetyzacji:
- data as a service – anonimowe, zagregowane dane sprzedawane są pośrednikom lub klientom końcowym, np. operatorzy telekomunikacyjni sprzedają dane dotyczące lokalizacji swoich klientów samorządom lokalnym, które dzięki temu mogą lepiej planować systemy zarządzania ruchem drogowym. Detaliści (np. Kroger) sprzedają dane zgromadzone za pomocą karty lojalnościowej producentom żywności, którzy na ich podstawie lepiej rozumieją potrzeby i zachowania zakupowe swoich klientów.
- insight as a service – dane firmy łączone są z danymi z zewnętrznych źródeł i przy wsparciu modeli analitycznych powstają wnioski biznesowe. AkzoNobel (producent farb, produktów farmaceutycznych i chemicznych) stworzył model, który umożliwia armatorom uzyskanie oszczędności na paliwie i redukcję emisji dwutlenku węgla w zależności od zastosowanej farby na statku. Model, udostępniony za pomocą aplikacji mobilnej, pozwala na porównanie różnych scenariuszy i optymalizację inwestycji armatora.
- analytics-enabled platform as a service – najbardziej skomplikowany z modeli, oferujący jednocześnie największą wartość klientowi końcowemu. Firmy udostępniają na platformie chmurowej dane, które, dzięki zastosowaniu zaawansowanych algorytmów analitycznych przetwarzania w czasie rzeczywistym, są wzbogacone, dostosowane do potrzeb klienta i możliwe do użycia w modelu self-service. Platforma Predix, stworzona przez GE dostarcza zintegrowane i oparte na technologii systemy zarządzania energią (EMS). Dzięki Predix firma GE udostępnia klientom analizę predykcyjną i preskryptywną dotyczącą zużycia energii i konserwacji, co pozwala na obniżenie kosztów poprzez uproszczenie procesów energetycznych.
Stworzona przez nas platforma monetyzacji danych TASIL jest przykładem zastosowania trzeciego modelu monetyzacji, w praktyce i z sukcesem. Model został powołany do życia wspólnie z operatorem telekomunikacyjnym, jednak TASIL to rozwiązanie dla firmy z niemal dowolnej branży, która posiada duże ilości danych o klientach i chce uczynić z nich dodatkowe źródło przychodu z zachowaniem wysokich standardów ochrony danych indywidualnych klientów.
TUATARA o innowacyjnym modelu monetyzacji danych
Wśród około 2000 prelegentów znalazła się także TUATARA. Jesteśmy zaszczyceni, że zostaliśmy zaproszeni przez IBM do grona mówców na najbardziej prestiżowej konferencji w branży IT.
Krzysztof Goworek, nasz Chief Innovation Officer, przedstawił stworzony przez TUATARĘ czwarty model monetyzacji danych. Model zakłada stworzenie dodatkowego strumienia przychodów w oparciu o dane pochodzące z różnych branż, na przykład operatora telekomunikacyjnego i banku. Dane, takie jak informacje o lokalizacji klienta, zachowaniach klienta lub jego preferencjach, pochodzące od operatora telekomunikacyjnego zintegrowane z danymi o sile nabywczej klienta, posiadanymi przez bank, bezpiecznie udostępniane podmiotom zewnętrznym, stwarzają ogromny potencjał dla precyzyjnego targetowania komunikatów marketingowych.
Nowy model monetyzacji danych zaprezentowany podczas konferencji wraz z dowodem jego realizacji, platformą TASIL, wdrożoną w Omanie, zyskał zainteresowanie i uznanie odbiorców, stanowiąc istotny kamień milowy dla innowacyjnego podejścia do monetyzacji danych.
Zachęcamy do zapoznania się z naszą jeszcze cieplutką prezentacją z San Francisco.
Możemy śmiało stwierdzić, że konferencja IBM Think 2019 była dla nas nie tylko ciekawym doświadczeniem, ale również owocną promocją dla stworzonego przez nas rozwiązania. Już teraz zapraszamy nie tylko na stronę platformy TASIL operującej w Omanie, ale również na globalną stronę produktu, by dowiedzieć się więcej o wdrożeniu rozwiązania i możliwościach, jakie daje.